ASOCIAȚII DE PROPRIETARI

Asociația de Proprietari este forma juridică de organizare și de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor unui condominium, recunoscută de lege.

Prin condominium se înțelege o proprietate imobiliară formată din apartamente sau spații cu altă destinație decât aceea de locuință (proprietatea individuală) și proprietatea comuna indiviză, aferentă în cotă-parte fiecareia dintre proprietățile individuale și de care nu poate fi separată.

Proprietatea individuală și proprietatea comună aferente fiecarui proprietar constituie o unitate imobiliară în cadrul condominiumului.

Legislație specifică:

Legea nr. 196/2018(M.O. nr. 660/30.07.2018) privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari.

 Ordinul Ministrului Economiei si Finantelor nr. 3.103/2017 anexa nr. 2 (M.O. nr. 984 din 12 Decembrie 2017) – privind contabilitatea asociațiilor de proprietari din Romania.

Etapele înființării unei asociații de proprietari

  1. Convocarea proprietarilor 

Proprietarii trebuie convocați în vederea întrunirii adunării generale de constituire. Acesta se face prin afișarea unui convocator la adresa imobilului și prin semnarea unui tabel cu datele proprietarilor ce vor face parte din Asociație. 

  1. Întrunirea Adunarii Generale

La data și ora convocată proprietarii vor hotărî înființarea asociației de proprietari, vor stabili organele de conducere, administrare și control. 

  1. Semnarea Statului Asociației

Statutul asociatiei de proprietari va stabili regulile de funcționare și atribuțiile asociației de proprietari, structura veniturilor și a cheltuielilor, precum și repartizarea acestora.

  1. Semnarea acordului de asociere

Acordul de asociere trebuie să conțină numele și prenumele tuturor proprietarilor, descrierea proprietății, cotele-parți indivize, precum și regulile de folosință a parților comune; 

  1. . Regulamentul de condominium 

Regulamentul de condominiu reprezintă documentul de ordine interioară al asociaţiei de proprietari, care conţine totalitatea instrucţiunilor, normelor, regulilor care stabilesc şi asigură ordinea şi buna funcţionare a condominiului.

  1. Depunerea dosarului la instanță

Cererea de înregistrare împreuna cu taxa judiciara de timbru, cu hotărârea Adunării Generale, convocatorul, statutul, acordul de asociere și regulamentul de condominiu se depun la judecatoria din circumscripția adresei imobilului.

  1. Legalizarea încheierii judecătorești

Asociația de proprietari va fi legal constituită doar după înscrierea acesteia în registrul special ținut de judecătoria care va pronunța încheierea de admitere a cererii de înființare.     

fundal 4

Asociația de Proprietari devine, prin sentință judecatorească, persoană juridică cu caracter non-profit. Non-profit înseamnă că sumele provenite din venituri (dobânzi bancare, închirieri spații/elemente din proprietatea comuna, profit din activități lucrative, sponsorizari, subvenții, finanțări nerambursabile, penalizări etc.) se folosesc numai pentru îmbunătățirea sau repararea proprietății comune, pentru dezvoltarea condominiumului, pentru remunerarea membrilor activi, pentru investiții în scopurile asociației etc., în funcție de hotărârile adunării generale a proprietarilor, membri ai asociației.

 Putem afirma cu mândrie faptul că am dobândit în decursul anilor o vastă experiență în domeniul asociațiilor de proprietari, astfel că venim în întâmpinarea solicitărilor dumneavoastră cu următoarele servicii:

I. Pentru Asociațiile de proprietari

  • Asistență juridică și reprezentare în fața instanțelor judecătorești în acțiunile ce au ca obiect obligarea proprietarilor la plata cotelor de întreținere restante și a penalităților acumulate de către aceștia precum și a fondurilor speciale (fond rulment, fond reparații, etc)
  • Asistență juridică și reprezentare în fața executorului judecătoresc în procedura de executare silită
  • Redactarea de netificări și somații în vederea punerii în întârziere a debitorilor/restanțierilor
  • Redactare acorduri de eșalonare, tranzacții în scopul recuperării cotelor de întreținere restante de la proprietari
  • Redactare înscrisuri necesare constituirii Asociației de proprietari
  • Inregistrare modificări acte Asociație de proprietari 
  • Reprezentare în fața instituțiilor statului, furnizori de utilitați, etc

II. Pentru proprietari, membri ai asociațiilor de proprietari, personae fizice sau juridice

  • Consultanță juridică în vederea lămuririi toturor aspectelor cu privire la funcționarea asociațiilor de proprietari, a drepturilor și obligațiilor membrilor acestora, precum și a obigațiilor organelor de conducere ale asociațiilor de proprietari

  • Asistare și reprezentare în fața instanțelor de judecată în litigii ce au ca obiect anularea hotărârilor adunării generale sau statutului

  • Redactare, sesizări, memorii, somații, informări, contestații către reprezentanții asociațiilor de proprietary precum și către instituțiile statului cu rol de control asupra activității asociațiilor de proprietari

  • Consultanță juridică asupra modalității de calcul a penalităților de întârziere la plata cotelor de întreținere, a constituirii și repartizării fondurilor cu character special, etc

Cum vă pot ajuta?

Dacă aveți întrebări sau dacă aveți nevoie de asistență în rezolvarea unor probleme, vă rog să îmi scrieți utilizând formularul de contact de mai jos.