ASOCIAȚII ȘI FUNDAȚII

Domeniul asociațiilor și fundațiilor se bucură de un cadru legislativ aparte, respectiv Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, care stabilește aspectele de care persoanele interesate trebuie să țină cont la înființarea, organizarea și funcționarea acestor persoane juridice.

Considerăm că înainte de a lua decizia înființării unei astfel de organizații este foarte important să se efectueze o informare prealabilă, temeinică în vederea identificării structurii ce se potrivește cel mai bine obiectivelor pe termen lung ale entității. Vă prezentăm succint principalele asemănări și deosebiri între asociații și fundații.

DEOSEBIRI

1. Din punct de vedere al scopului constituirii

     Asociația – se constituie pentru realizarea unor activități de interes general, al unor colectivități sau, dupa caz, în interesul personal nepatrimonial al membrilor.

    Fundația – se constituie in vederea realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz, al unor colectivitati.

        Prin urmare, spre deosebire de Asociatie, Fundatia nu se poate constitui în interesul personal nepatrimonial al membrilor.

 2.  Numărul minim de membri necesar pentru înregistrare

    Asociația – se constituie din minimum 3 membri persoane fizice si/sau juridice;

   Fundația – se poate constitui dintr-un singur membru fondator (persoana fizica sau juridica).

    Asadar, din punct de vedere al controlului pe care îl dețin membrii, în cazul Fundatiei membrul/membrii fondatori au un control mai mare asupra Fundatiei, avand posibilitatea sa o controleze fara alte ingerințe.

3. Patrimoniul initial necesar pentru inregistrare

   Asociatia – nu mai exista o valoare minima pentru patrimoniul initial al unei asociatii (inainte era 200 lei);

  Fundația – activul patrimonial inițial trebuie să includa bunuri în natură sau în numerar, a căror valoare totală să fie de cel puțin de 10 ori salariul de baza minim brut pe țară garantat în plată, la data constituirii fundației (pentru anul 2023 este de 10 x 3000 lei = 30.000 lei)

   In cazul fundațiilor al caror scop exclusiv este efectuarea operațiunilor de colectare de fonduri care să fie puse la dispoziția altor asociații sau fundații, în vederea realizării de programe de catre acestea din urma, activul patrimonial initial poate avea o valoare totala de cel putin de doua ori salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata (pentru anul 2023 este de 2 x 3000 lei = 6000 lei)

4. Organele de conducere

  Asociatia – are 3 organe de conducere, administrare si control: Adunarea Generala, Consiliul Director si Cenzorul (numit obligatoriu doar daca numarul membrilor depaseste 15) sau Persoana desemnata cu drept de control (numita obligatoriu daca nu a fost desemnat un cenzor);

   Fundatia – are 2 organe de conducere, administrare si control, respectiv: Consiliul Director si Cenzorul (numit obligatoriu doar daca numarul membrilor depaseste 15) sau Persoana desemnata cu drept de control (numita obligatoriu daca nu a fost desemnat un cenzor).

Spre deosebire de Asociatie, în cazul Fundatiei, Consiliul director este atat organul de conducere, cat si de administrare si este alcatuit din cel putin 3 membri desemnati de membrul/membrii fondatori.

5. Dizolvare si lichidare

  Asociatia – se poate dizolva prin hotararea Adunarii Generale, de drept sau prin hotarare judecatoreasca;

  Fundatia – nu se poate dizolva prin hotararea Consiliului Director, ci doar prin hotarare judecatoareasca în cazurile prevazute de lege.

6. Documentele necesare pentru infiintare:

Pentru infiintarea Asociatiei, la instanta se vor depune urmatoarele inscrisuri:

  • cererea privind acordarea personalitatii juridice Asociatiei;
  • dovada disponibilitatii denumirii;
  • statutul Asociatiei sub semnatura privata;
  • dovada sediului Asociatiei – contract de comodat sau inchiriere si extras de carte funciara valabil, precum si copia certificata a titlului de proprietate asupra spatiului sediu;
  • dovada patrimoniului initial doar daca acesta consta din bunuri imobile. In acest caz se va depune statutul Asociatiei autentificat la notar;
  • copiile CI ale membrilor Asociatiei, membrilor Consiliului Director, cenzorului sau persoanei cu drept de control, dupa caz. In cazul in care Asociatia opteaza pentru desemnarea cenzorului se va prezenta la instanta: contractul incheiat cu cenzorul, autorizatia acestuia si copia carnetului vizata la zi;
  • certificatele de cazier fiscal ale membrilor fondatori ai Asociatiei si ale persoanelor desemnate in Consiliul Director/persoanei cu drept de control;
  • dovada platii taxei judiciare de timbru in cuantum de 100 lei.

Acte necesare înființare asociație

 cerere către Judecătorie, motivată în fapt şi în drept;

– dovada achitării taxei judiciare de timbru în sumă de 100 lei

– dovada disponibilităţii denumirii, valabilă, emisă de către Serviciul Comunicare şi Relaţii Publice din cadrul Ministerului Justiţiei;

– statutul asociaţiei;

– dovada patrimoniului iniţial al asociaţiei – cel puţin 200 lei, făcută printr-un extras de cont;

– dovada sediului asociaţiei printr-un contract de comodat sau închiriere şi extras de carte funciară  valabil;

– in cazul in care viitorul sediu al asociatiei se va stabili intr-un condomeniu (bloc de locuinte), suplimentar, sunt necesare: acordul asociatiei de proprietari precum si avizul vecinilor direct afectati.

– certificatele de cazier fiscal ale membrilor fondatori;

– declaratie de beneficiar real;

– copie după cartea de identitate al fiecărui membru fondator şi al cenzorului.

– CD/DVD cu documentele constitutive ale Asociatiei  in format Word si PDF.

fundal 4

ASEMĂNĂRI

– sunt constituite potrivit Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații;

 – iau ființă prin înregistrarea în Registrul asociațiilor și fundatiilor aflat la grefa Judecatoriei in circumscriptia careia se regaseste sediul viitoarei asociatii sau fundatii.

 – sunt persoane juridice de drept privat;

– sunt persoane juridice fara scop patrimonial (nonprofit);

 – au structura si functionalitate in linii generale similara;

 – existenta lor inceteaza la data radierii din Registrul asociatiilor si fundatiilor.

Cabinetul de avocat oferă următoarele servicii pentru înființarea unei asociații sau fundații:

   – completarea cererii de înregistrare

  – reprezentarea în fața Ministerului Justiției în vederea rezervării și obținerii disponibilității denumirii.

   – conceperea și redactarea  statutului

 – conceperea și redactarea contractului de comodat/ contractului de inchiriere

 – achitarea taxelor judiciare de timbru  – constituirea, depunerea dosarului, reprezentarea și ridicarea actelor de la judecătorie.

  – predarea către client a Certificatului de înscriere în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor de la grefa instanței precum și a încheierii legalizate.

Cum vă pot ajuta?

Dacă aveți întrebări sau dacă aveți nevoie de asistență în rezolvarea unor probleme, vă rog să îmi scrieți utilizând formularul de contact de mai jos.